Autónk meghibásodása mindig kellemetlen ”élményekkel” jár, de egy külföldi utazás alatt, kész rémálom, ha lerobban az autónk. Egy kis odafigyeléssel viszont nagyban csökkenthető a meghibásodás lehetősége, amivel nem mellékesen az idegeskedés mellett rengeteg pénzt is megspórolhatunk, hiszen egy külföldi autómentés ára, távolságtól függően akár több százezer forint is lehet.

Lássuk miket érdemes ellenőrizni az autón hosszabb utazások előtt.

Ez a cikkünk is érdekekes lehet:

Autómentéssel kapcsolatban gyakran felmerülő kérdések

12+1 gyakori kérdés autómentéssel kapcsolatban

Az autómentés nem egy szokványos szolgáltatás, hiszen senki sem önszántából keres autómentőt, hanem az adott helyzet kényszeríti rá. Éppen ezért akinek még nem volt szüksége autómentésre, az nem is tájékozott a témában. Ebben a cikkben összeszedtük az évek során...

Fékrendszer

Az egyik legalapvetőbb biztonsági rendszer a fék! Egy elkopott féktárcsán, vagy a nem megfelelő fékfolyadék szinten akár egy közúti baleset kimenetele is múlhat! Nem beszélve arról, hogy a külföldi utazásunk során nagyobb terhelésnek vannak kitéve a fékek, mivel gyakran többen utazunk az autóban, megpakolva bőröndökkel, megnövelve ezzel az autó össztömegét.

Ilyenkor sokkal jobban kell dolgoznia a fékrendszernek, így ha a napi autózás során meg vagyunk elégedve a fékhatással, akkor is érdemes átnézetni, hogy ne okozhasson meglepetést.

A fékek kopását többnyire csikorgó hang jelzi a fékezés során. Ha ilyet tapasztalunk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy aktuális a fékek cseréje. Újabb autókban a fékek elkopásáról a műszerfalon is kaphatunk visszajelzést.

A fékfolyadék cseréjére a felpuhuló fékpedál, és a fékhatás csökkenése figyelmeztet. Ilyenkor a fékfolyadék forráspontja egyre alacsonyabbá válik, aminek a következménye a fékhatás romlása.

Futómű

Szorosan kapcsolódik a fékekhez a futómű állapotának felmérése. Hiába nézetjük át a fékeket, ha az autó futómű rendszere nem képes az úton tartani a kerekeket! A futómű felel az autó menetstabilitásáért, a tapadásért, valamint az egyenletes gumikopásért.

Egy rosszul beállított, vagy elállítódott futómű megnehezíti a kormányzást, az alkatrészek idő előtti kopásához vezethet, egyenetlen gumikopást eredményez.

 

Ezek a jelek figyelmeztetnek, ha esedékessé válik a futómű beállítása:
s

Kormányrázás magasabb sebességnél és fékezésnél

s

Egyenes kormányállásban elhúz az autó valamelyik irányba

s

Kopogó hangok a kerekek irányából

s

Visító, csikorgó gumihang kanyarodás közben (alacsony sebességnél is!)

s

Kanyarodás során a kormány nem tekeredik vissza

s

A gumiabroncsok rendellenes kopása

futómű ellenőrzése
Természetesen nem csak akkor kell átvizsgálni a futóműveket, ha a fenti tünetek valamelyike jelentkezik, hanem minden esetben, ha hosszabb utazás előtt állunk!

Gumiabroncs

A ”szentháromság” utolsó tagja a fék és futómű után a gumiabroncs. Azért szentháromság, mert egyik sem működik megfelelően a másik nélkül.

Ha jó a fékünk, de nem megfelelő a futómű, akkor hiába lassítunk, ha a kerekek elpattognak az útról. Jó a futómű, de elkopott a fék, akkor a gyenge fékhatás miatt szintén nem lesz ideális a lassulás mértéke. Ha pedig rendben van a fék és a futómű is, viszont kopottak a gumik, akkor a fékezés hatására csökken a tapadás, csúszik a gumi, megnő a fékút.

A guminyomás szinén befolyásolja a gumik teljesítményét, és egyenletes kopását. Csakúgy, mint az olajszintnél, itt is van egy tartomány, amiben megfelelő a nyomás szint.

Ha túl alacsony a guminyomás, akkor a gumi külső pereme kapja a terhelés nagy részét, így egyenetlen lesz a kopás, valamint az autó fogyasztása is megnövekedhet. A túl magas guminyomás eredménye, hogy kisebb gumifelület találkozik az aszfalttal, és a gumi közepe fog aránytalanul gyorsan elkopni.

 

A nem megfelelő guminyomás következményei:
s

Csökkenő úttartás, ami által elveszíthetjük az irányítást az autó felett

s

Megemelkedett fogyasztás, és károsanyag kibocsájtás

s

Jelentős élettartam csökkenés, a túlmelegedés következtében

s

Egyenetlen gumikopás

gumiabroncs ellenőrzése

A nyomás mellett kiemelten fontos ellenőrizni a gumi profilmélységét! Használat során a gumi folyamatosan kopik, ami által csökken a profilmélység, így a gumi veszít a tapadásából és a vízkiszorító képességéből. Nyári gumik esetében a legkisebb megengedett profilmélység 1,6 milliméter.

A profilmélység ellenőrzését mi magunk is könnyedén elvégezhetjük. Rengeteg gumiabroncson található kopásjelző, aminek a helyét többnyire TWI felirattal jelölnek. Amennyiben a profilmélység a kopásjelző szintjével megegyezik, a gumi elérte a kritikus, 1,6 milliméteres kopást.

Ne feledkezzünk meg a pótkerékről sem, amelyet szintén vizsgáljunk meg a fenti szempontok szerint!

Hűtés

A nyári forróságban nem csak a szervezetünk megfelelő hűtéséről kell gondoskodnunk, hanem autónk, és legfőképp a motor hűtését is biztosítanunk kell! A motor hűtéséért elsődlegesen a hűtővíz felel, ami csak akkor tudja hatékonyan hűteni a motort, ha megfelelő a folyadékszint! A hűtővíz szintjét érdemes hideg motor mellett ellenőrizni. Ha nem éri el a kívánt mennyiséget, akkor után kell tölteni a jelzett szintig. Mindig legyen nálunk legalább 1-2 liter hűtővíz!

Figyelem! A hűtővíz utántöltése előtt várjuk meg, hogy a motor lehűljön. Ellenkező esetben a megnövekedett nyomás égési sérüléseket okozhat!

Hosszabb utazás során huzamosabb ideig fokozott igénybevételnek van kitéve a motor, ezért kiemelten fontos a megfelelő hűtés.

A hűtővíz mellett a menetszél és a légbeömlőnél található hűtőventilátor segítheti a motor üzemi hőmérsékleten tartását.

Amennyiben nincs elég menetszél, bekapcsol a hűtőventilátor, és elkezdi kifújni a forró levegőt a motortérből, ezért érdemes ezt is ellenőrizni.

Elég jellegzetes hangja van a hűtőventilátoroknak, így elég könnyű ellenőrizni a megfelelő működését.

Ha a motor elérte az üzemi hőfokot, álljunk meg autónkkal, és járó motor mellett, pár percen belül be kell kapcsoljon a ventilátor.

Autómentés árát befolyásoló tényezők

Autómentés árát befolyásoló tényezők

Az autómentést lehetőleg mindenki elkerülné, de sajnos a technika ördöge sosem alszik, így bármennyire is megteszünk mindent, hogy autónk üzembiztos legyen, 100 százalékra sosem mehetünk. Ha már megtörtént a baj, és lerobbant az autónk, akkor szembesülünk vele, hogy...

Olajszint

Az autónk motorjának olyan a motorolaj, mint a szívünknek a vér. Elengedhetetlen a működéshez, és megóvja a motorunkat.

Szerencsére nem kell szakembernek lennünk, hogy ellenőrizhessük az olajszintet a motorban. Ehhez ki kell húzni a motornál található nívópálcát, letörölni, majd visszadugás után újra kihúzni, és ellenőrizni, hogy a megadott minimum és maximum jelzés között található-e a motorolaj szint.

Ha a minimum alá csökkent az olajszint, akkor rá kell tölteni, de semmiképp ne haladjuk meg a megadott maximum szintet!

A motorban található olajnak van egy előre meghatározott ciklusa, ameddig megfelelő kenést tud biztosítani a motornak. Ez a ciklus többnyire 10.000 kilométer. Amennyiben közelítünk ennek a ciklusnak a végéhez, érdemes kicserélni az olajat, ugyanis az elhasználódott olaj már nem képes megfelelő kenést biztosítani a motornak, ami a motor károsodásához vezethet!

Érdemes a hosszabb utazások során beraktározni 1-2 liter olajat, hogy könnyedén pótolhassuk, ha szükségessé válik.

olajszint ellenőrzés

Világítás

Sokaknál bevett szokás, hogy este indulnak el egy hosszabb útra, hogy elkerülhessék a csúcsforgalmat. Ilyen esetekben kiemelten fontos, az amúgy sem elhanyagolható világítás. Biztosítanunk kell a forgalom többi résztvevőjének, hogy időben észrevehessék autónkat. Nem mellesleg nekünk sem árt, ha rendesen látjuk az előttünk álló útszakaszt. Szerencsére az izzók cseréjét akár mi magunk is megoldhatjuk, és ne feledjük a tartalék izzókészletet sem, ami kötelező tartozéka kell legyen autónknak!

Akkumulátor

A hosszabb utak során rengeteg fogyasztó terheli autónk akkumulátorát, huzamosabb ideig. Nyári melegben megy a klíma, szól a zene, világítunk, töltjük a telefonunkat, GPS-t.

Amennyiben az akkumulátorunk töltöttségi szintje nem megfelelő, hamar ott ragadhatunk az út szélén. Az akkumulátorok nem kedvelik a szélsőséges hőmérsékleteket, ezért nem csak a téli mínuszokban kell felkészültnek lennünk, hanem a nyári forróságban is.

Az akkumulátor töltöttségi szintje mellett érdemes ellenőrizni az aksikra csatlakozó sarukat is. Ha ezek nem felfelelően csatlakoznak az akkumulátorhoz, az csökkentheti az akkumulátor visszatöltésének mértékét, és idő előtt lemerülhet.

Érdemes biztosra menni, és beszerezni egy bika kábelt, amivel lehetőségünk van más autó akkumulátoráról „kölcsönöznünk” egy kis töltést, amivel elérhetünk a legközelebbi szervizig.

Vezérműszíj

Autónk mozgásának elengedhetetlen eleme a vezérműszíj. A két fő szempont, amit meg kell néznünk az a vezérműszíj kopottsága, vastagsága, valamint a feszessége. Ha elszakad vagy leesik a vezérműszíj (ékszíj) akkor biztosan nem megyünk tovább az autónkkal!

A komplett vezérlés átvizsgálására érdemes megkérnünk egy szakembert, mivel rengeteg kellemetlenség érhet, ha mondjuk külföldön kell vezérlést cserélni az autóban. A vezérműszíj autótípustól függően pár száz, de maximum pár ezer forintos tétel, így nem érdemes ezen spórolni!

autó átvizsgálása nyaralás előtt

Kötelező kellékek

Egy közúti ellenőrzés során akár büntethetnek is, ha nem rendelkezünk minden kötelező kellékkel autónkban, de főként saját érdekünk, hogy minden kellék rendelkezésre álljon.

Ezeket ellenőrizzük az utazás előtt:
s

Elakadásjelző háromszög

s

Egészségügyi doboz

s

Tartalékizzók

s

Vontató kötél

s

Láthatósági mellény

s

Pótkerék

Emellett jó ha van még:
R

Tartalék olaj

R

Tartalék hűtővíz

R

Tartalék ablakmosó

R

Tartalék üzemanyag

R

Bikakábel

R

Kerékkulcs

R

Emelő

Ablaktörlő/ablakmosó

Korábban említettük, milyen fontos, hogy autónk látható legyen mások számára, de ugyan ilyen fontos, hogy mi is megfelelően láthassunk az autónkból.

Egy nagyobb nyári zápor során elengedhetetlen a megfelelő ablaktörő lapát. Ezt bizonyára nem is kell részletezni, hiszen mindenki találkozott már elkopott ablaktörlő lapátokkal, amelyek csak maszatolnak, becsíkozzák a szélvédőt, vagy egyáltalán nem képesek elvezetni a megfelelő vízmennyiséget.

rossz látási viszonyok

A másik véglet, amikor egy hosszú út során megannyi bogártetem kerül a szélvédőre, ami már zavarja a megfelelő kilátást. Ilyenkor egy jó ablaktörlő, és egy kifejezetten bogarak elleni ablakmosó folyadék aranyat érhet!

Klíma

Főleg nyáron, sokat dobhat komfortérzetünkön egy hosszú utazás alatt a klíma. Igen ám, de ha az utóbbi időben elhanyagoltuk klímánkat, akkor érdemes még az utazás előtt átnézni, feltöltetni, fertőtleníteni.

Ha nem működik a klíma, attól még üzemképes lesz autónk. Ha viszont működik, de nem lett jó ideje kitisztítva, akkor baktériumok milliói kerülhetnek az utastérbe, ami nem túl szerencsés, főleg ha emiatt betegszünk meg a nyaralás első napjain.

Okmányok

Ha egy közúti ellenőrzés során hívják fel a figyelmünket, hogy lejárt valamelyik okmányunk, akkor az nem csak kellemetlen, hanem költséges figyelmeztetés is egyben.

Éppen ezért még indulás előtt hetekkel ellenőrizzük ezeket a kötelező okmányokat, hogyha valamelyik véletlen lejárt, vagy közeleg a lejárati dátumhoz, akkor még legyen időnk kényelmesen elintézni.

közúti okmányok

Utasbiztosítás

Mindenképp javasolt egy hosszabb utazás előtt utasbiztosítást kötnünk, ami nem csak minket, hanem egyben autónkat is védi, és teljesen, vagy részben állja az autónkkal kapcsolatos kiadásokat. Ezek többnyire már napi pár száz forinttól elérhetőek, attól függően, hogy milyen csomagot választunk.

Ha megtörténik a baj, és autómentésre lenne szükségünk külföldön, egy jó utasbiztosítással nagyban megkímélhetjük pénztárcánkat.

+1 Tuti tipp

Mivel a technika ördöge sosem alszik, nem lehetünk soha 100%-ban biztosak autónk műszaki állapotáról. Amennyiben mindenre gondolni akarunk, akkor érdemes lehet egy megbízható autómentő telefonszámát is elmentenünk, ha netán mégis olyan helyzetben találjuk magunkat, hogy nem tudunk tovább menni autónkkal.

Külföldi nyaralás során robbant le autója?

Keressen minket bátran, külföldi autómentéssel kapcsolatban. Az alábbi országokban állunk rendelkezésére:

Ellenőrző csekklista

  • Fékek
    • Féktárcsa
    • Fékbetét
    • Fékfolyadék
  • Futómű
  • Gumi/Pótkerék
    • Profilmélység
    • Guminyomás
    • Pótkerék
  • Hűtés
    • Hűtővíz
    • Ventilátor
    • Légszűrő
  • Olajszint
    • Motorolaj
    • Fékolaj
  • Világítás
    • Helyzetjelző
    • Tompított fényszóró
    • Távolsági fényszóró
    • Irányjelzők
    • Féklámpa
    • Elakadásjelző
    • Tolatólámpa
  • Akkumulátor
    • Töltöttség
    • Saruk csatlakozása
  • Vezérműszíj
  • Kötelező elemek
    • Elsősegély doboz
    • Elakadásjelző háromszög
    • Izzókészlet
    • Emelő
    • Kerékkulcs
    • Láthatósági mellény
    • Vontatókötél
  • Ablaktörlő/ablakmosó
  • Klíma
  • Okmányok
    • Jogosítvány
    • Műszaki vizsga
    • Zöldkártya
    • Kötelező biztosítás
  • Utasbiztosítás